15 april 2010

När planen slutar flyga



Jag tycker att det är roligt att folk är så upprörda över vulkanaskan som stoppar alla flyg. Vill de dö i ett störtande flygplan? Moder Jord har sagt sitt. Acceptera.


Jag älskar när naturen får oss att stanna upp och inse hur små vi är. Självklart vill jag inte att någon ska dö, men när ett vulkanutbrott sker är det som om Gud själv säger: "Nu får ni fan ta och lugna ner er. Allt handlar inte om er."

Att leva efter ett tidsschema är en illusion. Vi bara låtsas att vi har kontroll. För tanken på att vi inte har det är så jobbig. Men jag tycker tvärtom. Tanken på att jag bestämmer är skrämmande. Jag gillar kaos. Udda arbetstider. Lunch till frukost. Sommarregn.


Speciellt sommarregn. Det är så magiskt när dagens stressiga planer blir avbrutna av ett riktigt härligt asfaltsluktande sommarregn. Allt blir lugnt. Mmm. Jag längtar...

Men just nu nöjer jag mig med fallande vulkanaska från Island. Jag inbillar mig att den berättar för alla affärsmän och semesterfirare att det finns större saker än dem. Om de bara kunde lyssna.

1 kommentar:

  1. Underbart skrivet!

    Tanken var att jag skulle åka till Portugal på onsdag, det kanske inte blir av, men so what!
    Jag håller med - det finns viktigare saker i livet.

    Kramar

    SvaraRadera