27 september 2009

Rensningen fortsätter

Det är inte alltid lätt att veta vad man faktiskt behöver eller inte. Men mest vad man inte behöver. Det är svårt att se det som är för mycket. Vad som inte underlättar våra liv, utan stjäl tid, energi och pengar.

När jag håller på och rensar gör jag det i omgångar. För ju mer jag rensar desto mer onödiga saker hittar jag. Och jag är förvånad att jag inte såg alla sakerna från början. "Tyckte jag verkligen att allt det här var nödvändigt för en vecka, en månad eller ett år sedan?"

Och så tänker jag på all tid jag lagt ner på att jobba för att köpa dessa onödiga grejer. Och så skrynklar jag ihop ansiktet som en disktrasa och känner surheten ända ner i magen.

Jag har funderat på vilka av mina grejer som jag skulle ta med till en öde ö. Vad kan jag inte leva utan? Svaret är: Ingenting! Jag skulle klara mig utan alla mina prylar.

Jag har haft och har fortfarande svårt att kasta saker på grund av minnena de frambringar. Men sanningen är att minnena som betyder något är kvar ändå. Det är i alla fall vad jag intalar mig själv medan jag slänger ut de grejer jag har samlat ihop under min livstid.

En stor fördel med att rensa under en shoppingfri period är att när man väl rensat bort all skit är man inte ivrig att köpa ny skit. Men sparkontot blir desto fullare. Med pengar, inte skit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar