14 maj 2010

Vi är alla feminister

Kan man vara gift och feminist?

Mitt spontana, hjärntvättade (av medierna) svar var, nej. Men sedan tänkte jag själv.

Feminism = olika kön, samma rättigheter.

Ingen vettig människa, i Sverige, anser idag att kvinnan ska hedra och lyda sin man. Man kan ta vilket efternamn man vill. Men behöver inte överlämnas av sin far till sin man. Är det någon som gör det? Förutom Victoria då...

Även om äktenskapet har en patriarkaliskt bakgrund är det få svenskar som respekterar det. Äktenskapet har fått nya, bättre definitioner. Och man kan välja sin egen. Nu kan kvinnor gifta sig med varandra, och män med varandra. Hur ska man föra in begreppet feminism i dessa relationer? Det går inte, för det har inte med saken att göra.

Nä, det är dags att skrota de uråldriga definitionerna på äktenskap. Herregud, hur svårt kan det vara? Fram till 1979 ansågs homosexualitet vara en sjukdom, men det ändrades. Allt förändras.

Jag känner en massa gifta feminister, både män och kvinnor. En del rakar sig under armarna, andra inte. MEN DET HAR INGET MED FEMINISM ATT GÖRA!


Jag längtar efter en värld där man kan göra vad man vill, oavsett kön och de förväntningar som följer. Och vi är på väg...

Och om jag råkar hitta en man eller kvinna som tycker att enbart mannen ska styra och ställa, då springer jag åt andra hållet och varnar alla jag känner. Jag rekommenderar att du gör det samma.

1 kommentar: