22 mars 2010

Det här gjorde jag i natt

Jag drömde att jag bodde och pluggade i ett varmt land. Där fanns både kameler och elefanter. Finns det ett sådant land?

Jag residerade på skolan i ett dorm room, vilket innebar att vi bodde cirka 10 tjejer i ett stort rum. Utanför fanns en riktigt äcklig toa. Äckliga toaletter stör mig. Speciellt när duschen är i samma rum. Man kan inte gå in i ett smutsigt rum, göra sig ren och sen känna sig ren.

Jag står på tå på det äckliga golvet och tittar mig i spegeln. Plötsligt har jag långt hår igen. Och jag tänker, jaha, så det enda jag behöver göra för att få långt hår är att tänka det. Inget konstigt med det. Men sen tänker jag tillbaka mitt korta hår. För jag trivs ju bäst i det.

Vi har jävligt kul tillsammans i vårt stora rum. Jag har en känsla av att jag känner de här tjejerna väl. Men deras ansikten är suddiga nu.

En våning nedanför vårt rum finns det ett rum med coca-cola. Alla olika sorter - körsbär, vanilj, light och så min favorit – vanlig cola. Jag vet inte om det är gratis men snor konstant härifrån.

Det finns även en djur/blomsteraffär. Där jag en dag går in med min ryggsäck. I mina drömmar har jag gått och burit en larv eller nåt liknande i den och nu tänker jag att han ska få bo i affären. Men när jag öppnar väskan har han förvandlats till en insekt och attackerar mig. Det är en fruktansvärd scen. Jag springer, skriker men kan inte fly den inborrande insekten.

Som tur är, är drömmen som ett tv-program. Scenen tar slut snabbt. Och en ny spelas upp.

Jag går till en lektion som visar sig vara matte, och där några av mina riktiga kompisar helt plötsligt går. Och läraren är en före detta chef. Inga namn nämnda, men ja, jag minns vilka de är. Jag fattar ingenting under lektionen och sitter och funderar varför i helvete jag läser matte när jag inte behöver det? Så jag går därifrån. Tydligen är jag en rebell i mina drömmar.

Vi är högljudda i vårt dorm room så den elaka vaktmästaren vill fördela oss på annat sätt. Han snor alla våra grejer och när vi kommer hem möts vi av en stor tom sal med enbart våra sängar och de skitiga heltäckningsmattorna i hotellgrönt. Och jag står där med två kylskåpssized cola-förpackningar i famnen. Jag ställer dem under min säng där mina saker borde vara och får ångest.

Jag bestämmer mig för att jag saknar Sverige och vill åka hem. Jag går ut i den varma staden och försöker förgäves hitta ett internetcafé för att kolla flygtider. Klämmer mig in i världens minsta fik för att inse att de bara säljer väldigt små fikabröd. Vägen ut är en bokhylla med massa porslin och vaser i. Det tar ett tag att klättra uppför den utan att ha sönder något. Hänger ni med?

Sedan tar jag tåget till flygplatsen. Jag får chansa att det går något flyg. Vägen är som gatorna i San Fransisco. Plötsligt sitter jag inte på ett tåg längre utan rider på en kamel, ja snacka om att spåra ur. Det är ascoolt!

Hux flux är det dags att stiga av och sen står jag i en grotta med en reseledare som säger att vi ska ha en tävling om vem som tagit den coolaste bilden under resan. Och det enda sättet att se våra bilder är att peka med kameran mot grottväggarna. Jag kan inte alls se något från min kamera och känner mig frustrerad.

Jag tittar på bilderna de andra har tagit och känner väl igen ansiktena. Det är ni mina vänner, som ler tillbaka från en grottvägg, i ett varmt land, i mina drömmars värld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar